Babirák Bernadett nyitott a tudásszerzésre, a tudományokra, a fejlődésre. Középsős ovis korában látta a Diótörőt…. beleszeretett a színpadi táncba. A szülők fél évig vártak, aztán beíratták. Modern táncokban és klasszikus balett kategóriákban is szép eredményeket ért elszorgalommal és alázattal (ezeket befektetéseinek nevezi).

Szabadidejében táncol. Sokáig volt terve a táncművészet hivatásként gyakorlása. Megélhetési esélyeket fontolva más tehetségterületeivel is foglalkozni kezdett, ebben a tanárai (Hamvas Béla Gimnázium, Oroszlány) a tehetségtámogató iskolai programok keretében a tanórákon kívül is támogatják. A biológiát és a kémiát kedveli és tanulja legszívesebben, ezekhez választja a reál tárgyakat.

Gyógyszerésznek készül, mellette mindig táncos marad a szívében…

Mit kapott a Deja Vu tánccsoporttól, az alapító (2011, Bokod) tanárától, Patakiné Mészáros Szabinahétszeres világbajnok táncostól, a Silhouette balett örökös tagjától, aki hároméves kortól a Junior kategóriáig közel félszáz gyermekkel foglalkozik?

A következő értékeket: „Az együtt táncolás, egyszerre mozgás, a másik kezének biztonságot adó szorítása, az egymásba kapaszkodás az, ami a Tánccsoport alapját jelenti.

Szép lassan megtanuljuk, hogy miként tudunk együtt létezni, megismerjük egymás hibáit és előnyeit, és közben próbáljuk magunkból, és a másikból a legjobbat kihozni.

Nem gondoljuk, hogy ez könnyen megy, de mivel tudjuk, hogy együtt vagyunk azok, amit a Tánccsoport jelent, ezért türelmesen, és egymást megértésre biztatva képesek vagyunk leküzdeni az elénk gördülő nehézségeket.” (http://dejavutanc.gportal.hu/gindex.php?pg=36037537)

Beszéljen kicsit magukról, a családról, a tehetséges gyerekéről.

Pánczél Csilla, anya vagyok. Három gyereket nevelünk, 2 nagyobb fiam van az előző házasságból, diplomások. Betti 11. osztályos.

Mindig könnyen tanult, gyorsan, színeket, formákat, tartalmakat, zenét; sok mindent kipróbálhatott, ami érdekelte. Ovis korától a tánc az élete, akkor közölte, 4 évesen, az első táncos fellépés sikere után, egy ovis gála alkalmával, hogy színpadon szeretne táncolni. Ezt az erős vonzást, elköteleződést szerelemnek hívjuk magunk között. (Mosolyog…)

Fölnézek, fölnézünk Rá a kitartása miatt.

Volt nehézség, kudarc is közben. Ahol elkezdte a táncot, egy idő után nem tudta tartani az örömöt, az alkalmassága kérdőjeleződött meg a példakép tanár részéről, sírva jött ki, mert úgy beszélt vele. Az álmát mégsem engedte el, ezért más közösséget kerestünk, így került Bokodra Patakiné Mészáros Szabina tánctanárhoz. Folytatta tovább a színpadra készülést balett alapokkal, modern tánccal, dzsessztánccal, kortárs tánccal, klasszikus színházi táncokkal, színpadi látványtánccal.

Mivel könnyen tanult és tanul, szorgalmas és eredményes, mellette jól táncol, így mindig élt a dilemma: hogyan tovább… Különösen a középiskola választásakor. Megnyugtató számunkra, hogy a gimnázium vezetője és a tanárai támogatók. Tanulás mellett a tánc is elfér, megy mindkettő. Törekedtünk arra kisebb korától kezdve, hogy legyen iskola melletti elfoglaltsága, azzal foglalkozhasson, ami érdekli, motiválja.

Tehetséges versmondó is.

Matekból is volt kisebb törés, amikor nem értette a magyarázatot. Így kerestem szakembert, én nem tanítottam. Hamar helyreállt a kiegyensúlyozott helyzet.

Hogyan és mikor derült ki az Ön számára, hogy a gyermeke tehetséges?

Az óvodában a nevelési tanácsadó munkatársai végeztek vizsgálatokat, amelyek után elmondták, hogy okos, kiemelkedő az értelmi képessége. Egy évig foglalkoztak vele egy külön csoportban, ahol idősebb gyerekek is voltak. A legtöbbet fejlesztő játékokba vonták be a gyerekeket, egyéni szinten házi feladat jelleggel fejlesztő feladatlapokat kaptak.

Betti laza izületekkel született, jók az adottságai a tánchoz, szereti is, így könnyen megy a koreográfiák, gyakorlatok tanulása.

Hogyan változtatta ez meg a család életét, mindennapjait?

Folyamatosan figyeltük, támogattuk, látva az ügyességét, próbákra, versenyekre, Európa- bajnokságra vittük, ott laktunk egy hétig saját költségen ….

A modern balett szóló kategóriában bemutatott gyakorlatával Európa-bajnok ezüst érmes, van arany érme is. A fotón az ezüstöt érő produkcióból villan fel részlet.

Kapott-e támogatást, segítséget a gyerek tehetsége kibontakozásához, illetve a szülő maga ahhoz, hogy ő mit tehet? Igényelne-e ilyet, ha igen, mit?

Támogató szülők vagyunk, anyuka vagyok. Minden kellék önköltséges, a tánccsoport nem szakosztály, hanem hobbisport, nem tudok központi támogatásokról… viszont vannak támogató szülők…

A tánccsoportban felszabadult, kinyílt a Lányom, nekem ez a legfontosabb. Külföldi versenyekre is kísérem, mert speciális megelőzést, kezelést igényel asztma miatt.

Mit gondol, min múlik a tehetséges gyerek sikere, mitől függ az, hogy ki tud-e bontakozni a tehetsége?

A jó gyerekalany optimális. Ha nem terelhető, nem enged segítést, nincs elég akaratereje, született képességei, akkor a szülői háttér lehet támogató, biztató, nem lesznek eredmények. Hiába várok el teljesítményt, rajta múlik….

Mit javasolna más szülőknek, akik támogatni szeretnék tehetséges gyereküket, mire figyeljenek nagyon oda?

A gyereke érezze jól magát abban, amit csinál. Figyeljen a gyerek érzelmi, fizikai állapotára. Kompromisszum késznek érdemes lennünk, hogy megtalálja, megtaláljuk a jó, megfelelő elfoglaltságot, helyet a gyerekünknek a tehetsége kibontakoztatásához. Figyelni kell Rá, ha kudarc éri támogatni, segíteni; nem túlszeretni, nem rátelepedni.

Merjen szólni, ha valami nincs rendben.

A címben idézett mondat forrása: Heidi Groskreutz