Benyiczki Mátét a természettudományok rendkívül érdeklik, főleg az élővilág, biológia, kémia, ez a 7., 8. osztályban kiderült. Minden témájú tudás felé nyitott. A biológia, kémia eleinte jól ment a gimnáziumban, aztán kiderült számára, hogy vannak hiányai. Ezt kudarcként élte meg, majd rádöbbent, hogy ez megfordítható. Motivációt merített belőle, célt: hogy többet tudjon. Észrevette: kudarcból lehet a legtöbbet tanulni.
Sebész orvos lenne… van a családban orvos, de nem ez adta a motivációt. Sokkal inkább Zita néni a sebész, aki 4 éves korában megműtötte a kezét. Olyan kedves volt, hogy Máté örömmel ment a sebészetre….
Gitározik, ez volt az első területe, ahol magának talált kihívásokat. Több száz órát is eltölt, megtanul darabokat, kamarazene fesztiválokon lép fel. Ezüst és kiemelt arany minősítéssel is rendelkezik.
Eltökéltséget tanult a gitározás során, sok műfajból merít, ha valamit nem ért, utána néz. Ez más tudományok esetén is így van.
A tehetségről úgy véli: érdeklődés, ami rávesz a cselekvésre; érdeklődés szerint kemény munka és akaraterő. Abban az esetben a tehetség kreált dolog, amikor a lusták mondják, nem leszek jó, mert más tehetséges, közben ők el sem kezdenek valamit megvalósítani.
A Hamvas Béla Gimnáziumban természettudományos tehetséggondozó programban vesz részt.
Benyiczki Józsefné Takács Teréz, az édesanyja állt rendelkezésünkre.
Beszéljen kicsit magukról, a családról, a tehetséges gyerekéről!
Az Apa lakatos szakmunkás, nagyon sokat dolgozik. Én pedagógia asszisztens vagyok a helyi óvodában. Három fiúgyermek van a családban. Nagyobb fiú 24 éves, még otthon lakik, Máté 11. évfolyamos gimnazista és a kisebb 7. osztályos tanuló. Már kilencedikes kora óta rendszeresen járt be nulladik órákra, hogy emelt szinten tanulhassa a biológiát, hogy orvos lehessen. A zeneiskolában már az ott eltöltött második évében bekerült a gitár tanszak kamarazenekarába.
Hogyan és mikor derült ki az Ön számára, hogy a gyermeke tehetséges?
Igazából nem jelezte senki, mindig jó tanuló volt. Talán már az óvodában, amikor egy-egy farsangon elhatározta, hogy Ő már pedig Michael Jackson lesz és magától tanulta be a táncot és adta elő. Aztán később hetedikben szeretett volna gitározni, de akkor már nem volt hely a zeneiskolában, így otthon tanulta magától. A következő évben, amikor zeneiskolás lett, nagyon dicsérték, fél év alatt 1 év anyagát megtanulta.

Hogyan változtatta ez meg a család életét, mindennapjait?
Annyiban esetleg, hogy elkísértük a kamarazenei koncertjeire.
Kapott-e támogatást, segítséget a gyerek tehetsége kibontakozásához, illetve a szülő maga ahhoz, hogy ő mit tehet? Igényelne-e ilyet, ha igen, mit?
Nyilván támogattuk az elképzeléseit, biztosítottuk számára, hogy gyakorolja azokat a dolgokat, amelyek érdekelték.
Mit gondol, min múlik a tehetséges gyerek sikere, mitől függ az, hogy ki tud-e bontakozni a tehetsége?
Véleményem szerint a kitartás, az akaraterő, a szorgalom nagyon sokat számít. Persze kell, hogy jó képessége legyen, meg a támogató légkör, családi és iskolai egyaránt.
Mit javasolna más szülőknek, akik támogatni szeretnék tehetséges gyereküket, mire figyeljenek nagyon oda?
Mindenképpen azt javasolnám, hogy lehetőségükhöz mérten engedjék a gyereknek kipróbálni több irányban is, amit elképzel. Így megtalálhatja azt, amihez van érzéke és amiben sikereket vagy személyiségépítő kudarcokat érhet el.