Elszántság – siker – belefáradás – újrakezdés – küzdelem – siker….
Hideg Hanna érdeklődő, nyitott, tudásvágya erős, kitűnő tanuló. Halk szavú, de határozott személyiség. Úgy véli: „az elmémmel vagyok jó”. Érdeklődése óvodás kora óta erős a matematika iránt, a gimnáziumban ez a gazdaságtannal egészült ki.
Táncol szabadidejében. Kortárs balett, modern tánc területeken otthonos. Szeret színpadon mozogni, ha rá irányul a figyelem, örömöt okoz számára. A tánccsoportban olyan dolgokat, érzelmeket, komoly gondolatokat tudnak átadni a tánc nyelvén, amire szerinte ez az egyik leghitelesebb kifejezésmód.
Tizedik osztályos. Két tehetséggondozó programban részes: Mirandolina Tehetségkutató és Esztétikus Mozgásért Alapítvány táncművészeti programja és a Hamvas Béla Gimnázium tehetséggondozó programja.
Hideg Bianka, az édesanyja nyilatkozik.
Beszéljen kicsit magukról, a családról, a tehetséges gyerekéről!
Az óvodában készült képességfeltáró vizsgálat 5 éves korában, ez kiváló eredményeket mutatott minden területen, elsősorban azt állapították meg: okos. Szabálykövető kislány volt már akkor, viszont nyafka, aki mindig figyelmet igényel, akivel folyton foglalkozni kell.
A nagyszülőket is bevontuk, mert így tartottuk jónak és szükség is volt rá.
Szerepeket utánzott folyton, így figyelt, tanult.
Olyan iskolát, osztályt keresünk, ahol matek tagozaton kezdhetett. Versenyekre nevezték a pedagógusok, szép eredményeket ért el: például 2016-ban a Zrínyi Ilona Matematikaversenyen csapatban megyei 2. helyezett, egyéniben 12. helyezett, 2018-ban megyei 14. helyezett, Bolyai Matematika Csapatversenyen 2014-ben megyei 2. helyezett, 2017-ben 6. helyezett, 2019-ben 5. helyezett. A Kalmár László Matematikaverseny megyei fordulóján sírt…végül 8.helyen végzett.

Könnyen tanul, mellette szorgalmas. A Hamvas Béla Gimnáziumban tehetséggondozó programban vesz részt fizika, matek, földrajz orientációkkal. Ezek a területek érdeklik leginkább, persze más tárgyakból is kiválóan teljesít. A gimnáziumban nem a versenyorientáció a jellemző, hanem az egyéni és csoportos tehetségtámogatás erős követelményekkel. Ez a szemlélet Hannának kedvez.
Három éves kora óta kortárs balettozik, a megjelenése olyan, amivel a figyelem középpontjába kerül szinte azonnal; érzékeny mindemellett. A tánctanára, Csáky Mária (többszörös nívódíjas, Táncoktatásért díjas, Magyar Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett) meghatározó személyiség, példakép Hanna számára. Ő hozta létre Mirandolina Tehetségkutató és Esztétikus Mozgásért Alapítványt, a Silhouette Táncegyüttest. 2020 őszétől a Táncművészeti Egyetem egyik vidéki tehetségcentruma az oroszlányi táncműhely. Épp világbajnokságra készülnek Hannáék és persze mi szülők is…. (Mosolyog…)
Hanna tánceredményei: XVI. Országis Berczik Sára Emlékverseny 2. hely, Országos Felnőtt és Ifjúsági Táncművészeti Fesztivál 2. hely. Dance Star2022 World Masters versenyen Horvátországban 4 táncban szerepelt és 1., 2., 3. és 4. helyezést ért el a társaival.
Hogyan és mikor derült ki az Ön számára, hogy a gyermeke tehetséges?
Mindig más volt, motivált, magától tette a dolgait….. Mi nem úgy gondolkodtunk Róla, hogy tehetség, Ő az egyik gyermekünk, akit szeretünk.
Mutatták a lehetséges tehetséget az elköteleződései a tánc iránt, a matematika iránt; mutatták a képességvizsgálatok óvodás korában. Ezekre rácsodálkoztunk, elfogadtuk és tudtuk, hogy feladataink vannak, hogy segíthessük kiemelten ezeken a területeken családi összefogással.
Hogyan változtatta ez meg a család életét, mindennapjait?
3 éves kora óta folytonos készenlétben állunk, állandóan küzdünk az idővel, Hanna magával és másokkal, taposó élet ez. Rengeteg szerep, próba – heti 5-6 este 6-tól 9-ig -, lemondás minden nap.
A család logisztikájának a fókuszában van a tánctehetség támogatása, ez ezzel jár. Csodálatos, amikor az eredményeket látjuk a színpadon, látjuk akár világversenyeken.
Hatosztályos és négyosztályos gimnáziumba is felvételizett, kiemelkedő felvételi eredményekkel, mégis itthon, Oroszlányban akart maradni a balett miatt.
Elszántság – siker – belefáradás – újrakezdés – küzdelem – siker váltogatták, váltogatják egymást. Ezt megtanulta kezelni, mi is.
A matematika szintén fontos számára, emelt érettségire készül, kitartó, gyakorol, egyre több a feladata; ezt a területet sem engedte, engedi el. Mellette a történelem és a földrajz…. és a nyelvek… mindent szeretne; így most tizedikben döntés előtt állunk.
Szociális kapcsolataira nincs ideje, igény lenne…, de prioritást állít.
Kapott-e támogatást, segítséget a gyerek tehetsége kibontakozásához, illetve a szülő maga ahhoz, hogy ő mit tehet? Igényelne-e ilyet, ha igen, mit?
Igen, az óvodai méréssel, az iskolai lehetőségekkel a pedagógusoktól, a táncmestertől szakmai és emberi támogatást.
A lehetőségekkel mi szülők éltünk, finanszíroztunk mindent, adtuk a logisztikát a családi költségvetésből, így megy ez ma is.
Igényelni… nem ismertük, nem ismerjük a lehetőségeket. A Férjem, az Édesapja építési vállalkozó, ezt a lehetőséget is becsüljük….
Mit gondol, min múlik a tehetséges gyerek sikere, mitől függ az, hogy ki tud-e bontakozni a tehetsége?
Hannának voltak és vannak sikercéljai, ez jól működött. Rengeteget dolgozik a szerepekért. Évek alatt „taposta ki” a csoportban a sikereket, kényelmetlenségek, sérülések, benőtt köröm, fáradságok közepette. Néha úgy érzem, teher neki… Szereti Csáky Marikát, példakép számára. Hanna akkor is jó, ha az első sorban van, akkor is, ha hátul, kompenzálni igyekszik a tanár. Mindezt el kell tudni viselni, mosolyogva, s Ő mosolyog.
A szülőn is múlik, sőt… nem megy semmire egyedül a gyerek, hacsak valaki fel nem karolja, nem ad folyamatos biztos hátteret, elfogadást.
A nagyszülők fontos tényezők, vigyázók, érzelmi támogatók, előadásokon ott vannak velünk együtt, nagyon fontosak.
A környezeti hatások ne dolgozzanak a sikercélok és az elérést biztosító munkafolyamatok ellen.

Mit javasolna más szülőknek, akik támogatni szeretnék tehetséges gyereküket, mire figyeljenek nagyon oda?
Semmit se erőltessünk rá, figyeljünk arra, mi érdekli, mivel foglalkozik kitartóan.
Boldog gyerekkorhoz biztosítsuk a közvetlen szülő – gyerek kapcsolatot. A család legyen jó társaság, elfogadó.