Auer Zsombort a matematika és a fizika érdekli legjobban, taktikus gondolkodó. A fizikát az életszerűségéért szereti. Régebben sportolt, atlétika, kézilabda, most már csak testmozgás maradt… Régebben? Maradt? Miért is?
10. osztályos, mértéktartó maximalista, aki célokat tűz ki, céljait betölti, törekszik a szépre és a jóra, élvezi az életét. Sok tevékenységben kipróbálhatta magát, aztán változott a prioritása. Vallja: „… azt, hogy mi érdekel, el kell dönteni; a szülők, az ismerősök mintája számít, aztán meggondolni, számolni kell, hogy éred el a célodat, hogy azt tanuld, amit használni fogsz… a cél, amiért minden nap teszel, boldogságot, sikerességet ad.”

Van jövőképe és ehhez vezető jelenlegi célja, épp a nyelvvizsga.
Vannak példaképei, elfogadott személyek, akik segítik. Azonosított tehetségként a gimnázium – Hamvas Béla Gimnázium, Oroszlány – tehetséggondozó műhelyének tanárai matematika – fizika, természettudományos, azaz reál területeken nyújtanak fejlődésre többleteket.
A matematika tanára affinitása, önzetlen többlettámogatása meghatározó Zsombor számára: Huma János a tutora. Vörösdiplomás, tehetséges lányait példaképként hozza, közben az őket sikerességre vezető módon dolgozik a tehetséges diákjaival; emelt, az egyetemi szinthez felkészítő feladattípusokat, vizsgagyakorlatokat oldanak meg többletként, a matek órákon túl. Zsombort ez a többlet sem frusztrálja, sőt motiválja.
Apukája és a féltestvére a Széchenyi István Egyetemre járt, a gépészmérnökséget választották. Az Édesapa a fiaival sokat foglalkozik, trénerként, coachként is meghatározza a szerepét.
Auer János Róbert
Beszéljen kicsit magukról, a családról, a tehetséges gyerekéről!
Termékbevezető menedzser, gépészmérnök vagyok az AGC Glass Hungary Kft.- nél. Próbálom átadni a fiaimnak, mit, miért csinálok a cégben szakemberként és otthon. Zsombor a testvérével együtt engedélyezetten bejár hozzánk a céghez, technikai adatlap updatelésével foglalkoznak, logókat rögzítenek, ellenőriztetnek, dokumentációkat készítenek elő a gyártáshoz. Közben rálátnak, élettapasztalatokat szereznek a mérnöki munkáról, rendszerszerű folyamatokat ismernek meg, helytállást, együttműködést, team munkát tanulnak, tudatosodik bennük, hogy elvárások vannak.
Zsombor csendes, szorgalmas, gyorsan tanul, érdeklődő. Gondolkodási képessége magas szintű, meglátásai, intuíció vannak és jók, figyelme koncentrált. Általános iskolában kitűnő volt, ma már a reál irányok érdeklik inkább, a matematika és a fizika.
Mégis két lehetséges jó irányt látok az érvényesüléséhez: a mérnöki pályát – gépész vagy villamos -, vagy a humán területhez kapcsolt jogot. Ez utóbbiban is kiváló lehetne…
Hogyan és mikor derült ki az Ön számára, hogy a gyermeke tehetséges?
Az óvodában, nem tűnt ki, az általános iskolában önálló, motivált volt, nem kellett ösztönözni. Láttam, hogy addig csinál valamit, amíg nincs eredmény, megtanulásig tanul. Ötödik osztályban tapasztaltuk, hogy az értelmi képessége magasabb szintű. A gimnáziumi váltás nehezebb volt a távoktatás miatt, motiváltsága, kitartása kellett a jó eredményekhez. Amit tanult az általános iskolában, nem felejtette, használja, tovább építi. Idén középfokú nyelvvizsgát tesz és előrehozott érettségit.
Az köztünk elsődleges, hogy tudják a fiúk, hogyan teremthetik meg maguknak a lehetőséget, hogy azt választhassák később, amit szeretnének, ne a saját kárukon tanuljanak.
Kertes házunkban voltak és vannak projektek, például garázsépítés és más munkálatok, ezekbe mindig bevonom a fiaimat. A fizikai munka és a tudás legyen egyszerre jelen, ez fontos számomra, gondolkodásra késztetem őket, gondolkodásmódot tanítok, ok-okozatiságot beszélünk át, megmutatom, milyen siker lehet ebből. Voltak meglátásaik, közben, ezeket teszteltük, s ha jónak bizonyult, elfogadtam.
Hogyan változtatta ez meg a család életét, mindennapjait?
Nem változtak meg a mindennapjaink.
Kudarcok nem voltak. Az érdekes volt számomra az óvodában, amikor az iskolaérett Zsombort az óvónő mindenképp vizsgálatra delegálta. Nem esett jól, azt gondoltam, baj van vele… pedig belül tudtam, hogy nincs…
Visszaigazoló siker volt a Kisfaludy Díj az általános iskola végén.
Központi felvételire is elvittük zsombort, hogy szerezzen megtapasztalást az éles versenyhelyzetekről, arról, amikor teszteket oldanak időre, akkor is, ha ez nem volt szükséges.
A gimnáziumba Irinyi versenyre is készülnek a tehetséggondozó műhelyen a természettudományi laborban.
Kapott-e támogatást, segítséget a gyerek tehetsége kibontakozásához, illetve a szülő maga ahhoz, hogy ő mit tehet? Igényelne-e ilyet, ha igen, mit?
A gimnáziumi tehetségazonosítás, segítés, a matek tanár extrái, mind segítség és a család anyagi és erkölcsi befektetései… mindegyik kell …
Mit gondol, min múlik a tehetséges gyerek sikere, mitől függ az, hogy ki tud-e bontakozni a tehetsége?
Hosszú távon kell gondolkodni, befektetni a sikerekért.
Kellenek jó kapcsolatok – ne rúgj minden ágba bele, mert a gally visszacsap – szoktam mondani…
Tanuljon meg kommunikálni tömören, korrekt módon. Tudjon és merjen segítséget kérni, együttműködni.
Mit javasolna más szülőknek, akik támogatni szeretnék tehetséges gyereküket, mire figyeljenek nagyon oda?
A szülő legyen példa. Ne gátakat építsen, egyértelműen, kulturáltan közöljön, metakommunikációjával is; az érzelmeit tudja kezelni, közvetíteni is.
Adjunk teret az önállóság kibontakozásához, nem gerjesszünk félelmet. Lehet tévedni … Ne legyen csak végrehajtó, jó katona a gyerek, mutathassa meg, mit tud, merjen… Kiegyensúlyozott személyiség lehessen.
A szülő kicsit coach is…